Biblioteci

Noaptea Bibliotecilor – proiect inițiat în anul 2011

Nu știu alții cum sunt, dar eu când aud vorbindu-se despre Biblioteci / Bibliotecari simt o Bucurie imensă.
Am lăudat întotdeauna Noaptea Bibliotecilor – proiect inițiat în anul 2011 – ca o excelentă idee de Noapte Albă, o adevărată Noapte a Culturii.
Mi-ar fi plăcut sa lucrez la un asemenea Proiect. Mi-ar plăcea sa fie o permanență, dar, parcă nu a mai fost totul atât de vizibil după prima ediție a acestui proiect.
Transcriu articolul pe care l-am transmis atunci, în octombrie 2011,  bibliotecarilor României pe site ProLibro: http://prolibro.eu/blog/2011/10/01/ce-faceti-de-noaptea-bibliotecilor/

 

„Noaptea Bibliotecilor” …
De la început mi s-a parut o idee excelentă
Biblioteca, în special Biblioteca Naţională a României (Biblioteca Academiei a Boborului …) ar trebui să aibă o notorietate prin Mass Media,
cel putin egală cu a lui Bianca Drăguşanu et eiusdem farinae de Îmbrăcate-Dezbrăcate şi cu Alde Cătălin Botezatu …
Bine educati, școliti de profesori care au frecventat Biblioteca pentru formarea lor si-i indeamna si pe proprii elevi sa aiba cunostinte solide, acumulate prin studiu personal si serios pe care ti-l ofera Biblioteca, elevii pot fi o Asigurare pentru Viitorul de După Viitorul Imediat, sumbru, se pare …

*
Cu Ideea de Biblioteca, de Templu al Moştenirii Culturale, elevul ar trebui sa fie invatat inca din clasele mici, cel putin din cele gimnaziale.
Cu peste treizeci si ceva de ani in urma mergeam saptamanal la biblioteca de cartier si imprumutam carti, iar in prima clasa de liceu, profesoara mea de limba romana ne-a cerut imperios sa avem DEX-ul pe masa de lucru, acasa si sa-l folosim pentru orice materie, nu numai pentru limba romana.
Va face ea verificarile necesare si ne va prinde daca o mintim …
De mici, copiilor trebuie sa li se inoculeze ideea de Biblioteca, Iar, astazi Ideea de Biblioteca sa fie la fel de importantă, cu tot ceea ce este ea astazi, nu numai cu cartea tiparita, evident.
Daca ar fi asa, nu ar exista rezultatele de astazi atat de proaste la invatatura, atat la elevi cat si la studenti.
Nu ne-am intalni cu tineri care termina liceul si nu pot lega doua fraze, iar dupa fiecare doua cuvinte baga cate un OK …

*
Risc un Atac la Modestie, dar toti cei 4 copii ai mei au fost premianti, au intrat printre primii la cel mai bun liceu din Bucuresti sau facultati, cu examene de admitere grele, serioase, fara a plati o singura ora de meditatie.
Nici la romana, nici la matematica, nici la fizica, nici la vreo alta materie, nici macar la vreo limba straina, desi doi dintre ei chiar au dat admitere la facultati pe care le-au facut in limbi straine.
Numai cu indrumarea parintilor, ascultandu-si profesorii, asa cum erau ei cu bune, cu rele, cu DEX-ul pe masa de invatat si cuCARTEA pentru orice materie, in plus de manual.
Cu CARTILE din Biblioteca Nationala a Romaniei, pe care, recunosc, li le-am adus acasa, deci am tras Foloase Ne-Cuvenite …
Inca din clasa a II-a, copiii mei au stiut de Biblioteca, de rolul, de importanta si de beneficiile pe care le vor avea in timp de la Biblioteca.
Asa le spuneam si unora dintre colegii mei mai tineri, care nu puneau pret pe Biblioteca, chiar daca lucrau in Biblioteca.
Am facut aceasta introducere ca sa subliniez importanta si necesitatea „Noptii Bibliotecilor” …
Inca doua Nopti Fierbinti de „Desfranare” cu Cartea si se poate spera ca atingem ratingul Biancai si al lui Bote ….

*
Nu este posibil ca un elev de clasa a XII-a sa nu stie unde se gaseste Biblioteca Nationala, iar profesorii lui nu i-au pomenit niciodata de vreo Biblioteca, desi deseori el si colegii lui se vaitau ca nu au carti, ca nu gasesc decat pe Internet , s.a.m.d.
Cred ca mai putina importanta are data acestui eveniment sau cine a avut initiativa.
Important este ca s-a realizat un eveniment deosebit, ca Bibliotecile au preluat si au muncit pentru a iesi ceva bun.
Important este sa se creeze o permanenta a miscarilor legate de Biblioteca, tot timpul anului care urmeaza, pana la urmatoarea editie.
Un Popor Mic trebuie sa aiba Cat de Multi Indivizi Instruiti …
Oricum, numarul celor cu IQuu’ destul de departat de Medie in sens crescator, este limitat natural pe o Populatie Data.
Ori, o Sotietate cu Printipuri, adica o Societate carevasazica de le are, are sanse mai mari de Perenitate, mai ales intr-o Situatie Europeana Imediata, ba chiar Globala, de natura sa … …
In fine, Singurul „Vaccin” contra Spiritului Cocalar, Mentalitatea In-Manelizatilor care ne cuprinde ca un Jeg National, infectand Totul, Raul, Ramul din Romania, care nu ne mai sunt prietene, ci dusmani, fiind astfel murdarite, se prepara in Scoli, Facultati si Biblioteci …

*
Ar fi de dorit includerea in CV-uri a unor Dovezi Stampilate de frecventare a Bibliotecilor Publice, dincolo de Profesie …
Altfel vorbesti dupa Predica Popii in Biserica, atunci cand ai Bani in Buzunare …
Altfel actioneaza in Procesul Muncii, ba chiar si in Procesul Civic, Procesul Electoral, Personal, Social, Familial, Cetatenul In-Bibliotecarit …
Eu ii felicit pe cei carora le-a venit ideea, este ceva deosebit, necesar, si chiar, cred, ca este unic in Europa, cel putin.
Am aflat, de pilda, ca in Spania sunt multe evenimente de acest fel legate de carte, cultura, dar o „Noapte a Bibliotecilor” nu exista.
Parca exista o Noapte Alba dedicata Culturii, in general, este chiar in luna octombrie, dar fiecare ora, regiune isi fixează ziua după dorinţa lor, după evenimentele specifice zonei respective sau fara legătura cu ceva anume.
Dar, repet, nu poarta numele de Noapte a Bibliotecilor, fiind vorba doar de o Noapte Culturala, in general, chiar daca si cu referire la Biblioteci.
Prima escala in Noaptea Bibliotecilor am facut-o, evident, la Biblioteca Nationala a Romaniei (dragostea dintai nu se poate uita).

*

De la intrare m-a uimit lumea multa, un grup compact de elevi. Curiosi, galagiosi, pana ce bibliotecara a inceput prezentarea, intrebau, se uitau, pareau interesati.
La Biblioteca Nationala a Romaniei mi s-a parut ca totul a fost organizat cu minutiozitate : la intrare era un culoar format din bibliotecari din BNaR, iar pe stanga si dreapta culoarului, din loc in loc, zaream bibliotecare zambitoare, frumos imbracate, ca de sarbatoare, dand informatii, degajat, cu zambetul pe buze.
Te primeau unele bibliotecare, peste cativa metri erai preluat de urmatorul grup de bibliotecare, la lift erau alti bibliotecari, iar unul insotea grupul pana la atajul III, unde se desfasurau activitatile propuse.
Sala Rotonda de la etajul 3 era plina pana la refuz.Toate scaunele erau ocupate, multa lume statea in picioare ca s-o vada pe Maia Morgenstern si s-o auda recitand din Borges.

Asa se explica si deviza BNaR pentru aceasta nopate a usilor deschise Bibliotecii :
„Cărţile, Bibliotecile, Noaptea şi Borges”
Am putea spune ca era aceasta atmosfera si pentru caSteaua de Dimineata, (Morgenstern) stralucea mai puternic, in noapte, s-a grabit numai in aceasta Noapte …
Copiii erau si ei la lucru, in sala Cabinetuui Bibliologic transformata in sala de Pictura, ei nu priveau nici in stanga, nici in dreapta, preocupati fiind numai de pictura, dar mai mult de origami.
Sala de Literatura cu noutatile expuse la vedere, sub „ochiul vigilent” al mai multor bibliotecare erau rasfoite, unele persoane mai zeloase, efectiv, stateau la masa si citeau foarte linistit, ora nu conta.
Timp era, aveau o noapte in fata.

Din cauza aglomeratiei, chiar mi-a scapat expozitia cu/despre Arcimboldo, în viziunea lui Ion Alin Gheorghiu cu lucrări din Cabinetul de Stampe al Bibliotecii Nationale. Poate altadata.
Poate ni se dau niste fotografii ale expozitiei.
Bravo, Biblioteca Nationala !

Nici o urma de oboseala pe fețele bibliotecarelor, chiar daca erau dupa o zi de munca, dispuse sa repete multe din lucrurile stiute numai de ele despre Biblioteca, dar dornice sa le transmita vizitatorilor lor din aceasta seara rara.
Mi-a facut placere sa revad pe unele dintre fostele mele colege. Cred ca placerea a fost reciproca …
Am vorbit, am glumit, am ras, evident, am vorbit si despre Biblioteca si despre noul sediu al BNaR.
Iar colegele care au pariat pe venirea mea la acest eveniment, au castigat pariul !

*
Ma gandesc ca de la Biblioteca Metropolitana avem de invatat legat de viitoarele editii ale Noptii Bibliotecilor, adica Biblioteca Bucurestilor pastreaza atmosfera de sarbatoare, „comite” des manifestari culturale, intalniri, lansari de carte, permanent, saptamanal, lunar si de aceea, cred ca le-a fost usor sa faca o seara mai speciala pentru aceasta data.
La plecare, in afara de flyers de biblioteca, ne-am imbogatit cu cateva numere din revista „Biblioteca Bucurestilor”, frumos ilustrata, bogata in continut, asa cum ne-a obisnuit.

*
Atat la Biblioteca Centrala Universitara Carol I cat si la Biblioteca Academiei am remarcat solicitudinea ghizilor, bibliotecarii …
La BCU, în contextul lecturii în spaţiul Bibliotecii, proiectia de fotografii 3D cu obiecte din patrimoniul BCU, a fost o atractie deosebita inca de la intrare.
Mi-a placut momentul cultural moderat de Lucian Mandruta. A fost bun, cuminte.

La Biblioteca Academiei atractia pentru o noapte a Bibliotecilor cu usile deschise se citeste inca din titlul afisului manifestarilor, simplu, original, captivant :
PE 1 OCTOMBRIE BIBLIOTECILE SE DESCHID NOAPTEA !
HAIDEŢI SĂ PETRECEM O NOAPTE ALBĂ IN BIBLIOTECA ACADEMIEI ROMÂNE.
CĂRŢI, MUZICĂ, TEATRU, LUMINI, IDEI
Asa cum spuneam, turul Bibliotecii a atras multi vizitatori. Am analizat impreuna vizitatori – curiosi si bibliotecari, scriitura lui Eminescu, Creanga, Rebreanu, Toparceanu sau Cosbuc.
Ne-am minunat in special de scrisul lui Cosbuc extrem de curat, frumos, sau de scrisul mare si clar al lui Macedonski.
De asemenea m-am bucurat ca am mai zarit „Bilete de papagal” a lui Arghezi pe care o rasfoiam in urma cu multi ani la BNaR.
La sala de harti, bibliotecara a atras atentia asupraacuratetii hartilor de la 1700 – 1800 care sunt perfecte,asa incat daca s-ar suprapune o harta efectuata astazi, cu mijloace moderne, peste o harta de peste doua – trei sute de ani in urma, suprapunerea ar fi perfecta.
Eu am fost incantata de cabinetul Candea prezentat de fiica acestuia.

*
Mai amintesc si de o sceneta din Caragiale …
Un strop de Caragiale – De-ale Carnavalului – Teatrul InDart.
Mita Baston si Nae Girimea tocmai discutau amical, desigur, despre proprietatile „Vitrionului Englezesc” …
Bine jucat !
Si vorba ceea : Un strop de Caragiale se cadea …
Ce Nevoie de un Nou Caragiale am avea in „Prezentu’ Actual” …
Ar fi o Noua Picatura de „Vitrion Englezesc” peste Valul de Manele Revarsat Anume peste Romania si Romani, de catre „Dujmani” …

*
Iar demonstratia de tipar cu presa manuala de catre firma“Moara de Hartie” demonstraţie de tipar cu presă manualăa sotilor Georgescu ne-a placut foarte, pacat ca nu aveau literele, ca vroiam sa ne tiparim niste prezentari originale, inimitabile …
Sa moara „Dujmanii” de Năcaz …

Am retinut cu Mare Placere de Proprietari Legitimi (de Pinguini Unici) Intiati :
La circ, in Targul Mosilor,
Pe gheata unui racitor,
Traia voios si zambitor
Un pinguin din Labrador.

Nimeni de pe Lume nu poate avea un „Pinguin din Labrador” (Canada), numai Noi, Cei care am aflat de versurile lui Gellu Naum …
Daca nu am fi asa de Ocupati Zilnic, fara Voia Proprie, ar fi Bine sa mergem, periodic, sa ne cautam fiecare „Pinguinii din Labrador”, proprii, unici …
Ar fi un Criteriu de netagaduit de Reusita Personala …
De avut il avem, depinde Ce facem cu el, Pinguinu’, Cumil tratam, sa nu il speriem cu Manele, Seminţe, …

Am avut parte si de un amanunt inedit la Biblioteca Academiei. Directorul Bibliotecii, academicianul Florin Filip aparea printre vizitatori, cand nu te asteptai, spunea cate ceva sau numai privea, devenind spectator cuminte la spectacolul de teatru.
M-a dus gandul la regizorul Hitchcock care aparea cateodata in coltul ecranului, sau in vreo scena a unui film cand te asteptai mai putin …

Asta este Comentariul Soft, „Cult la Cap” …

Comentariul mai pragmatic este ca
Ochiu’ Sefului … asigura tăcut, vigilent, da’ eficient,„Succesurile” Manifestatiunii …
Dupa tot ce am vazut, promisiunea unui abonament gratuit la Biblioteca Academiei Române ne indreptateste si pe noi sa spunem : OK !

Ce ar mai fi trebuit :
– o popularizare mai mare, pe posturile TV, ziare tiparite sau On line.
Nu a fost de ajuns anuntul Agerpres sau anunturile de pe site-urile bibliotecilor. Nu am auzit de nici o stire pe nicaieri. Nici inainte e 01 octombrie 2011, nici dupa. In schimb … a nascut Nicoleta Luciu, pe toate canalele.
– fiecare Biblioteca ar fi trebuit cu o luna in urma sau macar cu o saptamana sa puna pe zidurile salebannere uriase care sa anunte evenimentul pentru tot poporul …
– afise cu anuntarea evenimentului in scoli, facultati, mari institutii,
– regretabil ca vizitatorii cei mai numerosi erau persoane dupa varsta de 40 de ani, pe copii sa nu-i punem, oricum erau f. putini, iar cei cu varste intre 20 -30 de ani erau foarte putini. Acestia din urma trebuiau sa formeze o Majoritate.
– interviurile luate directorilor (mulți dintre ei dispăruți azi – Notă de azi 10.03.2018) de biblioteci si aparute pe sitehttp://www.noapteabibliotecilor.ro/2011/07/de-ce-am-conceput-noaptea-bilbiotecilor/ sunt foarte bune, dar ar fi fost si corect si frumos sa existe interviuri si cu simpli bibliotecari.

Oare pentru ei ce inseamna Biblioteca ?
cu tineri din diverse categorii sociale, cu studenti la Biblioteconomie, cu studenti de la alte afcultati. Exista absolventi de facultati care nu trec o singura data pragul vreunei biblioteci si nici nu stiu pe unde sunt acestea !
– ar fi fost binevenite interviuri ad-hoc chiar in Noaptea alba. Interviurile puteau fi luate chiar de bibliotecari din fiecare Biblioteca. Sunt atatia bibliotecari care stiu si au experienta in aceasta directie.
Ce ar trebui :
sa nu se piarda ideea, totul sa contribuie la o Noapte a Bibliotecilor in anul 2012 mai efervescenta, dupa cum scria un anunt.
Pentru mine seara de 01 octombrie 2011 a fost o seara speciala, rara.
Chiar daca, am ajuns acasa spre orele 2, mergand mai mult pe jos si putin cu taxi, dar si cu regretul ca nu am trecut si pe la alte institutii din Bucuresti care aveau portile deschise …
Eeee, daca ar fi fost o seara speciala la nivel national, european, si mijloacele RATB erau pe toata seara ca in Noaptea Muzeelor …
Sa spunem ca
A fost Noaptea Bibliotecilor 2011 !
Noaptea Bibiotecior 2011 a trecut in Istoria Accesibila doar Non – Manelizatilor …
Traiasca Noaptea Bibliotecilor 2012 !
Vali Constantinescu

Apolodor – fragment din frumoasa poezie
Gellu Naum

La circ, in Targul Mosilor,
Pe gheata unui racitor,
Traia voios si zambitor
Un pinguin din Labrador.
“- Cum se numea?”
“-Apolodor.”
“-Si ce facea?”
“-Canta la cor.”Deci nu era nici scamator,
Nici acrobat,nici dansator
Facea si el ce e mai usor:
Canta la cor.
Era tenor.
Grasut,curat,atragator
In fracul lui stralucitor
Asa era Apolodor.Si intr-o zi,Apolodor,
Spre deznadejdea tuturor,
A spus asa:Mi-e dor!Mi-e dor…
De fratii mei din Labrador!Si a plecat Apolodor
Catre tara Labrador
chinuit de dor,
Framantat de zor.

 

 

 

 

4 thoughts on “Noaptea Bibliotecilor – proiect inițiat în anul 2011”

Leave a comment